طراحی محور تالار وحدت تا تئاتر شهر با رویکرد خلق رویداد و تجربه شهری
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده نفیسه ابراهیمی
- استاد راهنما آتوسا مدیری کاوه بذرافکن
- سال انتشار 1392
چکیده
فضای شهری همواره بستر رویدادهای مختلفی است، رویدادهایی که برای خود دارای منطق مستقلی هستند و وقوعشان به فضا معنا می¬بخشد و یک فضا را با خاطرات پیوند می¬دهد. اما متاسفانه امروزه غالب این فضاها، فضاهایی هستند بدون رویداد که جایی برای تجربه مخاطب در آن باقی نمی گذارند. این فضاها که غالبا افراد بالاجبار در آن حضور می یابند نه فضایی برای حضور که جایی برای عبوراند.اغلب این فضاها از بی توجهی به خلق فضاهای سرزنده و تجربه مند، رنج می برند. بنابراین این فضاها تنها بستری برای زندگی روزمره فراهم نموده اند و کمتر رویدادهایی که موجب درگیری مخاطب با فضا شود، در آن رخ می دهد. هدف از پژوهش پیشرو، به وجود آوردن بستری برای خلق رویدادها در فضای شهری و تجربه مند نمودن این فضا برای حضور اقشار مختلف مردم، است. از این رو با توجه به پروژه محور بودن تحقیق حاضر، این پژوهش از فرایند طراحی تبعیت می کند. در ابتدا سعی می¬شود تا با مطالعه و بررسی پیرامون موضوع تجربه و رویداد، به شناسایی جایگاه این دو موضوع در شهر و فضای شهری پرداخته و نمودهایی برای رویداد مند شدن فضا استخراج گردد تا بدین وسیله فضایی تجربه مند خلق گردد. سپس در مرحله شناخت، به شناخت حوزه مداخله طراحی یعنی محور تالار وحدت تا تئاتر شهر و تا حدودی محدوده بلافصل آن؛ با رویکرد یافتن رویدادهای موجود در سایت؛ پرداخته و این رویدادها و نحوه شکل گیری و انجام آن ها مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار –می¬گیرد. همزمان با بررسی رویدادهای سایت، مخاطبان این محور، حوزه های تصرف و نحوه حرکت آنها در سایت نیز به صورت دقیق مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته در مرحله بعد با استفاده از آنالیز اطلاعات استخراج شده از بررسی و تحلیل ها، کانسپت اولیه طرح این محور با رویکرد خلق رویداد و تجربه شهری شکل گرفته و سپس فرم نهایی محور تالار وحدت تا تئاتر شهر با رویکرد مورد نظر شکل گیرد.
منابع مشابه
مردمشناسی مخاطب تئاتر با رویکرد شناخت نیاز فرهنگی (نمونه موردی تئاتر شهر و تالار وحدت)
در پژوهش حاضر نه به دنبال آسیبشناسی بحران مخاطب و نه در پی راهکارهای جذب مخاطب در تئاتر بودیم، بلکه با رویکردی مردمشناختی و با استفاده از مؤلفههای این رشته سعی بر آن داشتیم با طرح پرسشهایی مرتبط به هم، شناختی نسبی از مردمی که در حال حاضر جمعیت مخاطبان تئاتر را تشکیل میدهند و به تئاتر شهر و تالار وحدت به عنوان دو قطب اصلی تئاتر کشور مراجعه میکنند، به نتایجی برسیم. بر این اساس وارد میدان ش...
متن کاملارتقای کیفیت محیط شهری بااستفاده از رویکرد برنامه ریزی طراحی محور: (تئاتر شهر و پهنه پیرامون)
چکیده برنامه ریزی طراحی محور رویکردی میانی بین برنامه ریزی شهری و طراحی شهری محسوب می شود. این رویکرد به دنبال عدم پاسخ گویی مناسب طرح های سنتی توسعه شهری به مسائل کیفی موجود در محیط های شهری مطرح شده است. به دلیل توجه این رویکرد به موضوع کیفیت محیط شهری و همین طور سنجش اثربخشی آن در نظام مدیریت فضاهای شهری،این مقاله ضمن بازشناسی مفهوم نظری این رویکرد، کاربست برنامه ای آن در ارتقای کیفیت محیط ...
متن کاملطراحی فضاهای عمومی خلاق هنری (نمونه موردی : حدفاصل تئاتر شهر تا تالار وحدت)
برخورداری از فضاهای عمومی، یکی از مهمترین حقوق شهروندان یک جامعه است. یکی از مشکلاتی که در فضاهای عمومی امروز شاهد آن هستیم، تبدیل شدن عرصه همگانی به فضاهایی صرفاً جهت عبور و نه فضایی جهت تأمل و شکل گیری تعاملات اجتماعی است. راه حلی که پایان نامه برای حل این مشکل ارائه می دهد، طراحی فضا بر مبنای ویژگی های فضاهای عمومی خلاق هنری توسط یکی از رویکردهای بروز خلاقیت، با عنوان رویکرد هوش محور و با بهر...
ارائه چارچوب طراحی فضاهای شهری با تأکید بر ویژگی های عناصر و منابع فرهنگی / کالبدی شهری - نمونه موردی: محدوده مجموعه تالار شهر تا تالار وحدت
فرهنگ یکی از مهم ترین عناصر هویت دهنده و از نمودهای اجتماعی باارزش زندگی شهری است. بنابراین بازشناسی مفهوم فرهنگ شهری، سرمایه ها و منابع فرهنگی و عناصر کالبدی تولیدکننده آن در فضاهای شهری و ارزیابی کیفیت آن ها، همچنین استفاده از راهکارهای مداخله متناسب با این ویژگی ها به منظور حل مشکلات اجتماعی- کالبدی شهرهای امروز و تولید و احیا فرهنگ در فضاهای شهری از اهمیت بالایی برخوردار است. با این مقدمه د...
15 صفحه اولگذار از تالار به تئاتر شهر طراحی و ساماندهی فضاهای الحاقی به تالار فخرالدین اسعد گرگانی
چکیده تئاتر شهر گرگان با نام فخر الدین اسعد گرگانی مهمترین مرکز فرهنگی شهر گرگان می باشد. گرگان ( استراباد) با پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی، شخصیت های مهمی همچون میرداماد، میرفندرسکی، لامعی گرگانی و فخر الدین اسعد گرگانی... دارد. فخرالدین اسعد گرگانی از داستان سرایان بزرگ زبان فارسی دوران سلجوقی افسانه ای از زمان اشکانیان را که تا قرن پنجم هجری قمری نزد مردم به جای مانده بود در افسانه ویس و رامی...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023